
Mój Prąd 5.0 rusza od 22.04.2023r!
W nowej edycji programu pozostawiono dotychczasowe poziomy dofinansowań na poniższe elementy.
Jakie są zasady programu?
Okres kwalifikowania: od 01.02.2020r. (wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych jak równie przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą zawierać się w okresie od 01.02.2020 r. do dnia złożenia wniosku);
Czyli dofinansowanie do instalacji PV wynosi 6 000 zł w przypadku zakupu tylko mikroinstalacji PV, natomiast do 7 000 zł w przypadku instalacji z dodatkowymi urządzeniami. Można również złożyć wniosek o dofinansowanie do samych elementów dodatkowych jeżeli we wcześniejszym czasie wnioskodawca ubiegał się o dofinansowanie do samej instalacji fotowoltaicznej.
Cena za zakup i montaż Magazynu Energii o pojemności 1 kWh nie może przekroczyć 6 tys. zł.
Minimalna pojemność magazynu ciepła – 20 dm3 (1 dm3 = 1 litr).
Dofinansowanie jest udzielane wyłącznie Wnioskodawcom, którzy rozliczają się w systemie net- billing (zgłoszenie mikroinstalacji do przyłączenia do sieci nastąpiło od dnia 01.04.2022) lub udokumentują przejście na nowy system rozliczeń, jeżeli mikroinstalacja rozliczana jest w systemie net-metering (czyli zgłoszenie mikroinstalacji do przyłączenia zostało złożone do dnia 31.03.2022.
Gruntowe pompy ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej | 28 500,00 zł; | Zakup/montaż kompletnej pompy ciepła typu grunt/woda, woda/woda z osprzętem, ze zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym lub zbiornikiem c. w. u. , lub obydwoma zbiornikami |
Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej | 19 400,00 zł | Zakup/montaż kompletnej pompy ciepła typu powietrze/woda z osprzętem, ze zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, lub zbiornikiem c. w. u. lub obydwoma zbiornikami |
Pompa ciepła powietrze/woda | 12 600,00 zł | Zakup/montaż kompletnej pompy ciepła typu powietrze/woda z osprzętem, ze zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, lub zbiornikiem c. w. u. lub obydwoma zbiornikami |
Pompy ciepła typu powietrze/powietrze | 4 400,00 zł | Zakup/montaż kompletnej pompy ciepła typu powietrze/powietrze z osprzętem. |
Kolektory słoneczne c. w. u. | 3 500,00 zł | Zakup/montaż |
Aby otrzymać powyższe kwoty koszt kwalifikowany musi być 2x większy niż kwota dotacji.
W przypadku montażu pompy ciepła beneficjent oświadcza, iż po wypłacie dofinansowania w ramach Programu Mój Prąd, w budynku mieszkalnym objętym dofinansowaniem:
a) nie będzie zainstalowane i nie będzie użytkowane źródło ciepła na paliwa stałe, z wyjątkiem spełniających wymagania ekoprojektu kotłów na biomasę drzewną o obniżonej emisyjności cząstek stałych o wartości 20 mg/m3 oraz spełniających wymagania ekoprojektu kominków wykorzystywanych na cele rekreacyjne.
b) wszystkie zainstalowane oraz użytkowane urządzenia służące do celów ogrzewania lub przygotowania ciepłej wody użytkowej (w tym kominki wykorzystywane na cele rekreacyjne) będą spełniać docelowe wymagania obowiązujących na terenie położenia budynku mieszkalnego objętego dofinansowaniem, aktów prawa miejscowego, w tym uchwał antysmogowych, również wtedy, kiedy akty te przewidują bardziej rygorystyczne ograniczenia dotyczące zakupu i montażu źródła ciepła.
Nabór wniosków w piątej edycji programu został przedłużony do 31.12.2023 roku lub do wyczerpania alokacji
Gdzie złożyć wniosek Mój Prąd 5.0?
Wnioski na Mój Prąd 5.0 można składać wyłącznie elektronicznie, za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępnego na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl/ Wnioski papierowe będą odrzucane!
Aby złożyć wniosek, konieczne jest posiadanie konta na platformie GWD. Do założenia potrzebny jest profil zaufany, tożsamość elektroniczna lub e-dowód z aktywną warstwą elektroniczną. Osoby, które już korzystały z dotacji Mój prąd, mogą zalogować się na dotychczasowe konto.
Jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku?
Do złożenia wniosku Mój Prąd 5.0 w przypadku samej instalacji fotowoltaicznej potrzebne są:
- kopia faktury lub faktur za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej i/lub dodatkowych komponentów,
- dowód zapłaty faktury lub oświadczenie o dokonanej wpłacie,
- zaświadczenie operatora sieci dystrybucyjnej (OSD) potwierdzające datę przyłączenia instalacji PV do sieci wraz z numerem punktu poboru mocy, w którym go zainstalowano,
- Dokument potwierdzający rachunek bankowy wskazany we wniosku, do wypłaty dofinansowania.
W przypadku innych dodatkowych elementów dodatkowo wymagane są:
- Protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów.
- Karta produktu i/lub etykieta energetyczna (w zależności czy jeden dokument będzie posiadał pełną informację na temat urządzenia).
- Dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD), montażu/uruchomienia magazynu energii elektrycznej: Jeżeli na zaświadczeniu OSD znajduje się informacja o przyłączeniu magazynu energii ze wskazaniem mocy, dodatkowy dokument nie jest wymagany
Łączna maksymalna wysokość dofinansowania wynosi nie więcej niż
58 000,00 zł dla jednego Punktu Poboru Energii (PPE)
W przypadku pytań zapraszam do kontaktu pod adresem mailowym: wnioski@ekoinstal.org.pl
